follower

Saturday, April 2, 2011

~~suka hati aku la kan??~~

time tu nenek tengah beratur nak ambik makanan, masa tu tengah dalam kebulur ya amat dong... so semestinya nasi+lau pauk di ambil dengan kuantiti yang banyak kan... PELAHAP waktu tu... "oi nenek, banyak betul ko ambik nasi, macamana la badan tu tak gemuk.."
nenek senyum hambar.. "persetankan ini orang yang penting perut ni.. LAPAR BANGGAT DONG!!" BISIK HATI NENEK.. so bila nenek dah bayar terus makan la kan... nak dijadikan story, keesokkan harinya di cafe nenek ambik makanan tap kali ni tahap boleh kawal la... datang lah "LALAT" semalam... "eh nenek, sikitnya makan, diet ke??" nenek dengan muka toyer pun mengabaikan lalat busuk tu.. "tak de guna aku layan lalat ni" ngomol aku dalam hati...

nak dijadikan cerita diceritakan untuk melihat perihal manusia ni, sahabat nabi lokman mengajak anaknya ke pasar bersama unta. pada mula unta itu ditunggang oleh ayahnya (lokman) dan anaknya menarik unta itu, maka orang berada di sekeliling pun berbisik-biski antara mereka "lihat ayahnya itu, sanggup melihat anaknya berjalan kaki, sedangkan dia bersenang lenang meneiki unta" mendengar kata-kata itu, maka lokman pun menukar posisi, anaknya menaiki unta, ayahnya menarik unta.. orang sekeliling pun berbisik lagi "tengok budak tu, sanggup dia biarkan ayahnya berjalan kaki.. apa la punya anak."
mendengar kata-kata tersebut, lalu lokman dan anaknya turun dan kedua-duanya menarik unta.. ingatkan tak xde orang nak cakap pape kan... hmm... jangan harap la.. orang kat pasar cakap apa "kesian unta tu, kalau tak nak naik tak payah la bawa unta tu, kesian je unta tu."


itu la kisah manusia, ada je yang tak kena dimata mereka...  tapi kita sebagai manusia ni memang memerlukan orang sekeliling untuk menjadikan kita prefect. memang betul pun ada orang kat sekeliling nenek cakap benda yang kadang-kadang tu fitnah. taqpi kita kena ambik yang positif. kalau benda yang kita buat tu tak melanggar hukum syarak dan kita dah merujuk perkara itu dengan ustad, maka teruskan lah..  erti kata lain la cu...


KALAU KITA NAK JADI BAIK, ORANG DOK MENGATA, BILA KITA JADI JAHAT ORANG ORANG MENGATA.. APA YANG PENTING, BUKAN KERJASAMA CU, YANG PENTING KEMBALI KEPADA AGAMA.. KEPADA ISLAM.. ITU PENYELESAIAN YANG DIRAHMATI.. TAK CAYA, JOM LA CUBA :)


p/s= keluarga nenek memang suka makan-makan. bertambah sedap kalau makan ada budu... yam-yam

Comments
0 Comments
    
    

0 comments:

Post a Comment